skip to Main Content

Henny Willems vraagt aandacht voor gemis aan busvervoer rond Vrijthof

Henny Willems Vraagt Aandacht Voor Gemis Aan Busvervoer Rond Vrijthof

Op het Vrijthof richting de Bouillonstraat en de Tongersestraat rijden op dit moment nog altijd geen bussen, terwijl dat wel zou kunnen en volgens de dienstregeling zelfs zou moeten. Dat schrijft SPM-raadslid Henny Willems in een brief aan het college van B en W. Een deel van het openbaar vervoer van het Vrijthof werd afgelopen voorjaar tijdelijk stilgelegd. Dit om horeca-ondernemers op het bekendste plein van Maastricht de kans te geven tijdelijk hun terrassen uit te breiden. Een begrijpelijke zaak, aldus Willems. Maar nu er geen terrassen zijn, ligt het in ere herstellen van de buiten gebruik genomen lijnen voor de hand.

Overlast

Sinds medio oktober 2020 is vanwege de coronacrisis zo’n beetje alle horeca gesloten. Desondanks ligt sinds die tijd een essentieel deel van het Maastrichtse busvervoer nog altijd stil. En dat zorgt, aldus Willems, voor veel overlast onder reguliere gebruikers van het openbaar vervoer. Met name oudere centrumbewoners die aangewezen zijn op de bus moeten nu vaak 12 tot 15 minuten lopen naar de volgende halte.

Afgeplakt

Het gaat concreet om de lijnen 3, 4, 9 en 48. De haltes waarlangs deze lijnen lopen zijn op dit moment nog afgeplakt, wat betekent dat ze buiten gebruik zijn. Volgens Willems is dat des te opmerkelijker daar deze week de nieuwe dienstregeling is ingegaan. Daarin is echt niets van enige beperking te bespeuren, constateert het SPM-raadslid. Sterker nog: ,,Als ik www.maastrichtbereikbaar.nl, www.Arriva.nl , www.9292.nl raadpleeg stopt de bus hier weer”, aldus Willems in zijn brief aan het college.

Kleinere bussen

Aangezien er op dit moment geen beperkingen zijn, ligt het volgens de Senioren Partij Maastricht voor de hand dat de dienstregeling wordt hervat. Mocht zo’n hervatting op dit moment – om welke reden dan ook – geen haalbare kaart zijn, dan zou volgens Willems kunnen worden nagedacht over een mogelijk alternatief, bijvoorbeeld een tijdelijke busdienst met wat kleinere bussen die loopt via de Hondstraat, de Bredestraat en de Papenstraat.

Optimaliseren

Henny Willems roept het college verder op om met vervoersbedrijf Arriva en de provincie rond de tafel te gaan zitten om te kijken of er een mogelijkheid is om de bereikbaarheid van het gebied zoveel mogelijk te optimaliseren, zodat er ook op het moment dat de terrassen weer naar buiten mogen, voldoende bussen rijden.

Back To Top
×Close search
Zoeken