skip to Main Content

OPINIE Laat Amazon een extra motivatie zijn om de Maastrichtse winkelier te koesteren

OPINIE Laat Amazon Een Extra Motivatie Zijn Om De Maastrichtse Winkelier Te Koesteren
De verdere opkomst van online winkelen is niet tegen te houden en dat zouden we ook niet moeten willen, vindt SPM-fractievoorzitter John Steijns. Maar met de komst van een wereldspeler als Amazon op de Nederlandse markt is het meer dan ooit noodzakelijk dat de gemeente Maastricht oog en oor blijft houden voor de belangen van het lokale MKB, stelt hij in onderstaand betoog.

Door John Steijns

De Amerikaanse webreus Amazon – ’s werelds grootste speler op het gebied van e-commerce – staat op het punt de Nederlandse markt te betreden met een Nederlandstalige webshop. De exacte datum waarop de e-talier zijn debuut maakt in de Nederlandse economie is niet bekendgemaakt, maar insiders houden er rekening mee dat het een kwestie weken, misschien zelfs dagen is. Het bedrijf is al in januari gestart met de werving van verkooppartners en medewerkers. Mogelijk gaat Amazon.nl al volgende week van start.

Bedreiging detailhandel

De komst van Amazon naar Nederland lijkt misschien goed nieuws voor de consument, maar dat is het allerminst. Een online filiaal van de Amerikaanse reus – in het Nederlands nog wel – is een regelrechte aanval op bijvoorbeeld Bol.com (onderdeel van Ahold Delhaize). Daarnaast zijn de gevolgen voor de Maastrichtse detailhandel niet te overzien. Met name winkeliers op gebied van kleding, schoenen en elektronica, gaan er wellicht grote hinder van ondervinden.

Bespottelijk lage prijzen

De Nederlandse consument zal misschien in eerste instantie verheugd zijn dat hij nu ook rechtstreeks in Nederland bij Amazon terechtkan. Vanwege de grootte is het concern in staat al zijn producten aan te bieden tegen bespottelijk lage prijzen. Prijzen die in veel gevallen slechts een fractie hoger zijn dan het bedrag waarvoor de detailhandel ze kan inkopen.

Bestaanrecht onder druk

Dit is een zorgelijke ontwikkeling voor de kleine ondernemer. Zijn marge komt onder druk te staan en daarmee dus ook zijn bestaansrecht. Grote onzekerheid dus voor de Maastrichtse middenstand? Dat in elk geval. Daarnaast is de vraag gerechtvaardigd welke gevolgen de komst van Amazon heeft voor de lokale werkgelegenheid. De toekomst van Maastricht als koopstad is – zeker op dit moment – nauwelijks te overzien nu een oppermachtige Amerikaanse speler op de markt komt met duizenden artikelen, variërend van babyproducten tot computers en van auto’s tot sieraden.

Maastricht winkelstad

De Senioren Partij Maastricht is van mening dat het MKB van zeer groot belang is voor de stadseconomie. Vanwege de werkgelegenheid, maar zeker ook vanwege de aantrekkelijkheid van Maastricht als winkelstad, waar mensen graag naartoe komen om een dagje te shoppen en tevens genieten van het brede horeca-aanbod, waar onze stad internationaal bekend om staat.

Niet tegen te houden

De Seniorenpartij is volledig bij de tijd. Als lokale partij die landelijk vooroploopt wanneer het gaat om het online informeren van zowel de eigen leden als de burgers, begrijpen we heel goed dat online winkelen niet tegen te houden is. Dat zouden we ook niet moeten willen. Online winkelen kan – afgezien van voordelen op het gebied van prijsstelling en gemak – een uitkomst zijn voor mensen die om welke reden dan ook wat minder mobiel zijn.

Ondernemers steunen

Wel is het van groot belang dat we als Maastricht volop inzetten op het in stand houden van onze huidige stadseconomie. Vanaf deze plek roep ik het college op om – samen met de raad – alle mogelijkheden te onderzoeken die eraan bijdragen dat het ‘merk Maastricht’ tot in lengte van jaren gewaarborgd blijft. De ondernemers van Maastricht kunnen op ons rekenen.

 

Foto: Ton Bron

Back To Top
×Close search
Zoeken