skip to Main Content

OPINIE: Samen bepalen we de toekomst van het buurtwinkelcentrum

OPINIE: Samen Bepalen We De Toekomst Van Het Buurtwinkelcentrum

De manier waarop de moderne samenleving in elkaar zit, vraagt om nieuwe winkelformules die zijn toegesneden op de wensen van de moderne consument. Een mooie uitdaging, ook voor ondernemers en vastgoedeigenaren, aldus SPM-fractievoorzitter John Steijns. Ook de gemeente dient volgens hem een bijdrage te leveren: ,,Doorbreek de traagheid van het herbestemmingsprocessen  en neem maatregelen om nieuwe winkellocaties toe te voegen.

Door John Steijns

Met de regelmaat van de klok worden we geconfronteerd met het sluiten van winkels. Niet alleen in de binnenstad, maar ook in buurten en buitenwijken van Maastricht.

Was het verdwijnen van het winkelcentrum Pottenberg nog een incident, inmiddels is het bijna dagelijkse kost dat  winkels sluiten. Bijna elke wijk wordt er wel mee geconfronteerd, of het nu De Heeg is, Amby, Malpertuis, Limmel, Nazareth, Heer, Borgharen of Itteren. Deze ontwikkeling tast het kloppend hart aan van buurten en wijken en daarmee dus de leefbaarheid.

Vertrouwde formules

Als gevolg van de opkomst van discounters en online-winkels zien we vertrouwde formules als Blokker uit het straatbeeld verdwijnen. Maar ook van een formule als Zeeman is onlangs bekend geworden dat alle winkels in Nederland gaan sluiten.

Het verdwijnen van deze non-food winkels heeft grote gevolgen voor buurtwinkelcentra, omdat de klantbeleving steeds verder onder druk komt te staan. Maar het veranderd consumentengedrag, demografische verschuivingen, technologische innovatie en de verscherpte concurrentiefactoren vormen niet alleen bedreigingen, maar kunnen ook nieuwe kansen creëren.

Werk aan de winkel

Er is dus werk aan de winkel. Niet alleen voor de individuele winkelier of vanuit de vastgoedsector, maar ook van de consument. In eerste instantie zal er snel antwoord moeten komen op de vragen als welke winkels moeten worden behouden voor de buurtwinkelcentra? Welke moeten worden gesloten?  Welke moeten juist worden geopend? En welke moeten worden verplaatst?

De buurtwinkelcentra zoals we die vandaag de dag kennen zullen op korte termijn aantrekkelijker moeten worden gemaakt. Een uitdaging voor de ondernemer in samenwerking met de vastgoedeigenaren. Zo zullen de online-shops gebruik moeten gaan maken van sterke lokale buurtcentra. Daarnaast is uitstraling, toegankelijkheid en het onderhoud van groot belang.

Versimpelen regelgeving

De uitbreiding van het aanbod aan lokaal relevante producten en diensten is eveneens een punt van aandacht, terwijl  het versimpelen van lokale regelgeving een taak is die de gemeente voor haar rekening moet nemen. Ook voor het in stand houden van de werkgelegenheid is actie vereist: doorbreek de traagheid van het herbestemmingsprocessen  en neem maatregelen om nieuwe winkellocaties toe te voegen.

Bij het toekomstbestendig maken van onze buurtwinkelcentra moet de aandacht gericht zijn op factoren als het gemak van de klant, lokaal en vers, klantgerichtheid, en gezondheid en wellness. Simpelweg omdat de consument verandert. De consument wordt ouder en de diversiteit neemt toe. Ook het gegeven dat huishoudens kleiner worden is steeds meer bepalend voor het koopgedrag. Kortom: het is van belang dat de winkelier de basis op orde heeft.

Voldoende diversiteit

Voor de meeste klanten zijn ‘hygiënefactoren’ heel belangrijk, zoals gemakkelijk je weg kunnen vinden, nabijheid en hoge toegankelijkheid, vriendelijk en behulpzaam personeel in de winkels, schone en goed onderhouden panden, voldoende diversiteit aan winkels en voldoende parkeergelegenheid. Het winkelcentrum De Heeg kan hiervoor als proeftuin gelden. Consumenten, ondernemers, vastgoedgoedeigenaren en gemeenten bepalen uiteindelijk samen of deze uitdaging tot een succes wordt gemaakt.

 

Back To Top
×Close search
Zoeken